Artigo
Integrated architecture for navigation and attitude control of low-cost suborbital launch vehicles
Acta Astronautica
2024 — Elsevier
—Informações chave
Autores:
Publicado em
05/06/2024
Resumo
This paper proposes an integrated architecture for navigation and attitude control of low-cost suborbital launch vehicles, propelled by a solid motor. Single-nozzle, two Degrees-of-Freedom (DoF) Thrust Vector Control (TVC) actuation is adopted. For architecture design purposes, a non-linear, unstable, 6 DoF model for the generic thrust-vector-controlled launcher dynamics and kinematics is deduced, and a linear state-space representation is proposed. The navigation system provides full-state estimates resorting to novel complementary kinematic filters, whose design allows to establish an explicit relation with steady-state Kalman filtering. A globally stable estimation solution is obtained, apart from the singularities arising from the use of Euler angles. The attitude control law is derived from the Linear Quadratic Regulator (LQR) using the state-space models for each linearization point of the reference trajectory, with an integral action (LQI) added to improve robustness and to provide null steady state attitude tracking error. A correction method is proposed to allow for pitch and yaw control in the presence of spinning motion, precluding the need of a supplementary roll control system. The control system is implemented through gain scheduling, resorting to an altitude-based linear parametric varying method. The architecture is implemented in a realistic simulation environment, composed by the 6 DoF non-linear model, the Navigation and Control solutions, and the environmental disturbances, to assess its performance through Monte Carlo simulations. The navigation system is able to provide accurate estimates of the state vector, while the control system satisfies attitude tracking performance and robustness to both external disturbances and model parametric uncertainties.
Detalhes da publicação
Autores da comunidade :
Pedro Emanuel Moutinho dos Santos
ist189704
Versão da publicação
VoR - Versão publicada
Editora
Elsevier
Ligação para a versão da editora
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0094576524002935
Título do contentor da publicação
Acta Astronautica
Primeira página ou número de artigo
52
Última página
68
Volume
222
Domínio Científico (FOS)
mechanical-engineering - Engenharia Mecânica
Palavras-chave
- Suborbital launch vehicles
- TVC
- Attitude control
- LQR
- Navigation
- Kinematic filters
Idioma da publicação (código ISO)
eng - Inglês
Acesso à publicação:
Acesso Aberto
Licença Creative Commons
CC-BY - CC-BY
Entidade financiadora da bolsa/projeto
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Nome da bolsa/projeto: LAETA base funding
Identificador da Entidade Financiadora: http://dx.doi.org/10.13039/501100001871
Tipo de identificador da Entidade Financiadora: Crossref Funder
Número de bolsa/projeto: UIDB/50022/2020
Entidade financiadora da bolsa/projeto
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Nome da bolsa/projeto: CAPTURE
Identificador da Entidade Financiadora: http://dx.doi.org/10.13039/501100001871
Tipo de identificador da Entidade Financiadora: Crossref Funder
Número de bolsa/projeto: PTDC/EEI-AUT/1732/2020
Entidade financiadora da bolsa/projeto
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Nome da bolsa/projeto: PhD grant
Identificador da Entidade Financiadora: http://dx.doi.org/10.13039/501100001871
Tipo de identificador da Entidade Financiadora: Crossref Funder
Número de bolsa/projeto: 2023.00268.BD