Master's Thesis
Evolução do conceito de mercado em Portugal: da arquitectura do ferro à arquitectura contemporânea
2008
—Key information
Authors:
Supervisors:
Published in
11/20/2008
Abstract
The aim of the present dissertation is to analyze market buildings developed within the Portuguese architectonic context from the end of the 19th century to the beginning of the 21st century. The study aims at understanding the evolution of the concept subjacent to the act of projecting a market building throughout the three periods corresponding to the three phases of the Portuguese architecture: the Iron Architecture from the end of the 1800’s; the Architecture of the Modern Movement from the middle of the 20th century (1920-1970); and Contemporary Architecture from the end of the 20th century into the 21st century. The evolution of these buildings throughout this time frame was based on the analysis and comparison of nine study cases distributed throughout the three phases. The dissertation has been structured into two distinct parts; the first part – PART I, The Market Concept –, which is the framework for this dissertation, briefly introduces this type of commercial area, and gives a brief introduction to the historical evolution of the market (from ancient Greece to mid-19th century), establishing the antecedents of the period which are analyzed in depth in the second part. PART II, The Evolution of the Market Concept in Portugal – corresponds to the main body of the thesis, where the study cases, divided into the three chapters corresponding to the three phases of the Portuguese architecture under study, will be analyzed. The study cases are set within a historic context and each building is analyzed in detail according to certain parameters, such as the history of the market, its urban setting, and the physical, spatial, functional, formal and constructive features that characterize it architecturally. Thus, a common basis for the various chapters and study cases has been sought that will enable them to be compared and will help to obtain the fundamental common characteristics on which to build the main objective of this dissertation. Conclusive Notes can be found at the end of each chapter summarizing the characteristics common to the study cases and other examples of the respective period. The necessary comparison between these items made it possible to establish not only the evolving process of those same characteristics, but also to understand which remained throughout the three periods under analysis. A presente dissertação tem como objecto de análise os edifícios de mercado desenvolvidos no contexto arquitectónico português entre o final do séc. XIX e o início do séc. XXI. Com este estudo pretende-se compreender a evolução do conceito subjacente ao acto de projectar um mercado, ao longo de três períodos temporais correspondentes a três fases da arquitectura portuguesa: a Arquitectura do Ferro de finais de Oitocentos, a Arquitectura Moderna de meados do séc. XX (1920- 1970) e a Arquitectura Contemporânea do final de século, na transição para o séc. XXI. A evolução temporal destes edifícios foi sustentada na análise e comparação de nove casos de estudo distribuídos pelas três fases. O trabalho está estruturado em duas partes distintas. A primeira – PARTE I, O Conceito de Mercado –, de enquadramento ao tema da dissertação, faz uma breve introdução a este tipo de espaço comercial e apresenta uma sumária evolução histórica do mercado (da antiga Grécia até meados do século XIX), estabelecendo os antecedentes do período que será alvo de análise aprofundada na parte seguinte. A segunda parte – PARTE II, A Evolução do Conceito de Mercado em Portugal – corresponde ao corpo de desenvolvimento da tese, onde são analisados os estudos de caso divididos por três capítulos respeitantes às três fases da arquitectura portuguesa aqui em análise. Os casos de estudo são enquadrados por um contexto histórico e cada edifício é analisado pormenorizadamente segundo parâmetros como o historial do mercado, a sua inserção urbana e as características físicas, espaciais, funcionais, formais e construtivas que o caracterizam arquitectonicamente. Deste modo, procurou-se criar uma base comum aos diversos capítulos e casos de estudo, facilitando a sua comparação e a obtenção das características comuns fundamentais para a construção do objectivo principal desta dissertação. No final de cada capítulo foram apresentadas Notas Conclusivas onde se sintetizou as características comuns aos casos de estudo e a outros exemplares do período respectivo. A necessária comparação entre esses elementos possibilitou não só estabelecer um processo evolutivo dessas mesmas características, como ainda compreender quais as que se mantiveram ao longo dos três momentos em análise.
Publication details
Authors in the community:
Ana Rita Casaleiro de Oliveira
ist152798
Supervisors of this institution:
João Rosa Vieira Caldas
ist13957
Degree Name
Mestrado em Arquitetura
Fields of Science and Technology (FOS)
civil-engineering - Civil engineering
Keywords
- Markets
- market building
- evolution of the markets
- sales areas
- commercial area
- Portuguese architecture of the 19th century
- Portuguese architecture of the 20th century
- Mercados
- edifício do mercado
- evolução dos mercados
- espaços de venda
- espaço comercial
- arquitectura portuguesa do século XIX
- arquitectura portuguesa do século XX
Publication language (ISO code)
por - Portuguese
Rights type:
Embargo lifted
Date available:
09/03/2009
Institution name
Instituto Superior Técnico