Master's Thesis

A arquitectura brasileira num dos vértices do triângulo Portugal/África/Brasil: o seu papel na divulgação do Movimento Moderno em Angola e Moçambique

Mariana De Almeida Rebelo Fernandes2013

Key information

Authors:

Mariana De Almeida Rebelo Fernandes (Mariana De Almeida Rebelo Fernandes)

Supervisors:

João Rosa Vieira Caldas (João Rosa Vieira Caldas)

Published in

11/26/2013

Abstract

In the First National Congress of Architecture held in 1948, after the Allied victory in the Second World War, the direction of Portuguese architecture was discussed, proceeding to an architectural retrospective. Although contrary to the Salazar regime, the internationalist ideas were the more acute, and this event spurred a generation that believed in progress, and claimed the Modern Movement. Justified by the lack of construction demand in Portugal or by political reasons, some portuguese architects moved to Angola and Mozambique designing there a considerable number of quality buildings with a clear sense of modernity. Modern architecture in the ex-Portuguese colonies has been studied during the past decade, and modern Brazilian architecture has been taken as an inspiration. However, if on the one hand this influence is obvious in the African case, on the other hand it has also been pointed out that it also exists in the portuguese modern production. If somehow this influence seems obvious in the colonies, mainly justified by its tropical climate, in Portugal this relationship appears more diffuse and less evident. Therefore, the present study intends to analyze the three productions - Brazilian , Portuguese and African - and understand what kind of connexion exists between them. It seeks to determine not only what links have been established and what were its influences, but also how they were expressed and with what justification they were materialized. For this we proceeded to a systematic analysis of some buildings for each of the cases analyzed according to the context in which the modern movement emerged. The essence of modern Brazilian architecture was studied, specially the ways in which it distinguished itself from the International Style and inspired Portugal and the ex-colonies. We concluded that the climate was crucial in the likeness of the African proposals, and in Portugal, in most cases, Brazilians elements of shading were not applied because of their original functional reasons, gaining new justifications and often used as a formal element of buildings’ plastic enrichment. No I Congresso Nacional de Arquitectura realizado em 1948, depois da vitória dos Aliados na Segunda Guerra Mundial, discutiu-se o rumo da arquitectura portuguesa, fazendo um balanço do que se vinha fazendo em Portugal. Apesar de contrárias ao regime salazarista, as ideias internacionalistas foram as mais acutilantes, tendo esse evento afectado uma geração que acreditava no progresso e que reivindicava a arquitectura moderna. Alguns dos arquitectos modernos portugueses radicaram-se em Angola e em Moçambique pela falta de demanda de construção em Portugal e por razões políticas e aí projectaram edifícios de uma premente qualidade e modernidade. A arquitectura moderna nas antigas colónias portuguesas tem vindo a ser estudada no decorrer da última década, e a arquitectura moderna brasileira sem sido tomada como inspiração. No entanto, se, por um lado, essa influência é nítida no caso africano, também se tem vindo a apontar que existe no caso da produção moderna em Portugal. Se, de certa forma, parece claro o caso das colónias, principalmente justificado pelo clima tropical, em Portugal esta relação aparece de forma mais difusa e menos evidente. O presente estudo pretende, por isso, analisar as três produções – brasileira, portuguesa e africana – e perceber que tipo de relações existe entre elas. Procura-se compreender não só quais os encadeamentos que se estabelecem e quais os sentidos das influências, mas também de que modo se manifestaram e com que justificativa se concretizaram. Para isso procedeu-se a uma análise sistemática de projectos para cada um dos casos, analisados à luz do contexto em que o movimento moderno surgiu. Investigou-se a essência da arquitectura moderna brasileira, particularmente no que a distingue do Estilo Internacional, que terá servido de inspiração em Portugal e nas Colónias. Foi possível concluir que o clima foi determinante para a procura de soluções semelhantes nas propostas africanas, e que em Portugal, a título de exemplo, na maior parte dos casos, os elementos de sombreamento brasileiros não foram aplicados pelas razões funcionais originais, ganhando novas justificações e tendo sido utilizados frequentemente como um elemento formal, de enriquecimento plástico dos edifícios.

Publication details

Authors in the community:

Supervisors of this institution:

RENATES TID

202067467

Degree Name

Mestrado em Arquitetura

Fields of Science and Technology (FOS)

civil-engineering - Civil engineering

Keywords

  • Modern Movement
  • Brazil
  • Portugal
  • Angola
  • Mozambique
  • Movimento Moderno
  • Brasil
  • Portugal
  • Angola
  • Moçambique

Publication language (ISO code)

por - Portuguese

Rights type:

Embargo lifted

Date available:

09/20/2014

Institution name

Instituto Superior Técnico