PhD Thesis
As igrejas de três naves e cobertura de madeira nos Açores – séculos XV-XX
The three-nave church with a wooden roof in the Azores islands – from the sixteenth century to the twentieth century
2023
—Key information
Authors:
Supervisors:
Published in
07/04/2023
Abstract
As igrejas de três naves com cobertura de madeira constituem um tipo de arquitectura religiosa desde o início da Cristandade. Seguiu vários tempos e estéticas, aos quais sempre se adaptou com sucesso, tornando-se inerente à «imagem de igreja». Desde o início do século XVI que as igrejas de três naves foram sorvendo o vocabulário, os elementos e as estruturas «ao romano» (motivos decorativos, colunas, arcos de volta inteira, abóbadas de berço). Primeiro, romanizaram-se para, depois, evoluir dentro da linguagem clássica até chegarem as normas emanadas pelo Concílio de Trento, que levou ao abandono do tipo em Portugal continental no final do século XVI. Contudo, prosseguiu nos Açores até ao início do século XX. A Sé de Angra do Heroísmo é um importante testemunho da Arquitectura Portuguesa Chã da segunda metade do século XVI. Embora a capela-mor seja a grande protagonista, única em Portugal, como igreja de três naves influiu na construção do tipo por cerca de trezentos anos. O facto de as arcarias assentarem em pilares, em vez de colunas, foi o factor mais assimilado na construção de igrejas de três naves nos Açores, tendo sido utilizados até ao século XIX. As frontarias das igrejas revelam melhor a estética do tempo que os espaços internos, adquirindo uma familiaridade, por ilha, que as distingue das outras ilhas. Como face das igrejas, as frontarias tiveram uma maior liberdade compositiva, onde melhor se manifestou a estética barroca, ainda que sem interferir na estrutura estabelecida pela Arquitectura Portuguesa Chã, que sempre a condicionou. The three-nave church with a wooden cover is a type of religious building that can be traced back to the beginning of Christianity. It adapted with great success to various styles and aesthetics, and became ingrained in the archetypal image of what a church should be. In the early 1500s, they began to absorb the vocabulary, elements and structures of the Renaissance (columns, round arches and tunnel vaults). These churches were first Romanised, then evolved until the norms emanated from the Council of Trent marked the end of the three-nave church typology in mainland Portugal in the late 1500s. However, they continued to be built in the Azores islands until the early twentieth century. The Dome of Angra do Heroísmo is an important testimony of the Portuguese Plain Architecture of the second half of the sixteenth century. Although the main chapel, unique in Portugal, is the most impressive feature, the Dome influenced the construction of three-nave churches in the Azores for three hundred years. The arcades supported by pillars instead of columns were replicated in the three-nave churches built in the Azores until the 1800s. The churches’ façades reflect the aesthetics of the times better than the internal space, and each island’s churches have similarities that distinguish them from those of the other islands. As the church’s face, architects had greater freedom in the composition of the facade, and it was there that the baroque aesthetic was most visible. However, it was always constrained by the structure defined by Portuguese Plain Architecture, with which it never interfered.
Publication details
Authors in the community:
Mateus Eduardo da Rocha Laranjeira
ist400309
Supervisors of this institution:
João Rosa Vieira Caldas
ist13957
RENATES TID
101453264
Degree Name
Doutoramento em Arquitetura
Fields of Science and Technology (FOS)
civil-engineering - Civil engineering
Keywords
- Açores
- igrejas de três naves
- arcarias
- pilares
- fachadas
- Azores
- three-nave churches
- arcades
- pillars
- façades
Publication language (ISO code)
eng - English
Rights type:
Open access
Institution name
Instituto Superior Técnico