Master's Thesis

Game-based learning applied to project management professional certification

Daniel Filipe Moreira Brandão2013

Key information

Authors:

Daniel Filipe Moreira Brandão (Daniel Filipe Moreira Brandão)

Supervisors:

João António Madeiras Pereira (João António Madeiras Pereira); Cláudia Sofia Sevivas Ribeiro (Cláudia Sofia Sevivas Ribeiro)

Published in

11/11/2013

Abstract

With the potential of improving training and learning activities by virtue of engagement, motivation, role-playing or even learn-by-doing, Game-Based Learning (GBL) has become an important research field. In this work we focused on understanding the impact of GBL in a specific context, Project Management Professional (PMP) Certification, in which we believe that it can have a positive impact within students, helping them acquire or improve their knowledge as well as being accepted as another tool for their study. To investigate our hypothesis we designed and built a serious game, which may be used by students to help them study and test their knowledge regarding some of the concepts present in the ”Guide to Project Management Body of Knowledg” (PMBoK), necessary for the PMP Certification. The use of this serious game allowed us to do some experiments in order to measure the knowledge assimilation and the impact of the game within students. Our evaluation strongly suggests that Game-Based Learning applied to the PMP Certification can have a positive impact by increasing knowledge assimilation. We also concluded that users accepted our game and considered it as a useful auxiliary tool to their study. Com o potencial de melhorar atividades de formação e desenvolvimento devido às suas características, como por exemplo a capacidade de motivar e cativar ou mesmo aprender através da prática, o Ensino Baseado em Jogos é hoje um tema relevante e alvo de investigação. O trabalho desenvolvido nesta tese tem como objectivo perceber o impacto do Ensino Baseado em Jogos em contextos específicos, no nosso caso a certificação Project Management Professional (PMP), na qual acreditamos que possa ter um impacto positivo junto dos estudantes, ajudando-os a obter ou melhorar os seus conhecimentos na área. Além desta hipótese, procuramos também comprovar que este tipo de conceito pode ser aceite pelos estudantes como uma ferramenta auxiliar para o estudo. Com o objectivo de avaliar estas hipóteses, desenvolvemos um jogo sério que poderá ser utilizado por estudantes como uma possível ferramenta de estudo que permite testar os conhecimentos relacionados com alguns dos conceitos presentes no ”A Guide to Project Management Body of Knowledge” (PMBoK), conhecimentos estes necessários para obter a certificação PMP. A utilização deste jogo e posteriormente a realização dos testes permitiu-nos assim medir o ganho de conhecimento obtido através da utilização do jogo, bem como perceber o impacto deste junto dos estudantes. Com base nos resultados foi comprovado que o Ensino Baseado em Jogos aplicado à certificação PMP consegue ajudar os utilizadores a obter ou melhorar os seus conhecimentos, provando ter um impacto positivo. Com base no questionário realizado junto dos utilizadores concluímos também que o jogo sério foi aceite pelos estudantes e considerado útil como ferramenta auxiliar para o estudo.

Publication details

Authors in the community:

Supervisors of this institution:

RENATES TID

202004929

Degree Name

Mestrado em Engenharia Informática e de Computadores

Fields of Science and Technology (FOS)

electrical-engineering-electronic-engineering-information-engineering - Electrical engineering, electronic engineering, information engineering

Keywords

  • Certification
  • Game-Based Learning
  • Project Management
  • Serious Game
  • Training
  • Certificação
  • Desenvolvimento
  • Ensino Baseado em Jogos
  • Formação
  • Gestão de Projectos
  • Jogo Sério

Publication language (ISO code)

eng - English

Rights type:

Embargo lifted

Date available:

10/14/2014

Institution name

Instituto Superior Técnico