PhD Thesis

Strategic Assessment of Accessibility on Urban Mobility Networks

Camila Soares Henrique Fontenele Garcia2016

Key information

Authors:

Camila Soares Henrique Fontenele Garcia (Camila Soares Henrique Fontenele Garcia)

Supervisors:

Maria do Rosário Mauricio Ribeiro Macário (Maria do Rosário Mauricio Ribeiro Macário)

Published in

05/23/2016

Abstract

O papel estratégico da rede da mobilidade urbana e a avaliação da sua problemática à luz de princípios e valores estratégicos como a equidade e a sustentabilidade da acessibilidade ainda precisa ser formalmente reconhecido e devidamente incorporados no processo de planeamento. Neste sentido, esta tese de doutoramento procurou contribuir para o progresso do planeamento da mobilidade urbana propondo uma metodologia de avaliação estratégica que permite caracterizar e diagnosticar problemas de acessibilidade relacionados com a rede de mobilidade urbana bem como avaliar a sua evolução considerando os impactos que soluções propostas e/ou implementadas possam vir a ter nos mesmos. A metodologia proposta baseia-se em análises espaciais exploratórias e confirmatórias de indicadores de acessibilidade e mobilidade que permitem avaliar, em diferentes momentos do planeamento, um conjunto de quatro tipos de problemas definidos com base nas teorias suficientista e igualitarianista, e nos príncipios da equidade e da sustentabilidade. Tais problemas referem-se à distribuição desigual, inequânime, inadequada e insustentável da acessibilidade e da mobilidade na rede de mobilidade urbana. Uma aplicação ilustrativa da metodologia para uma versão simplificada da rede de mobilidade de Lisboa foi desenvolvida e os seus resultados permitiram demonstrar a adequabilidade dos métodos propostos a uma avaliação consistente e coerente dos problemas considerados. The strategic role of the urban mobility network and the assessment of their problematic in light of strategic principles and values such as equity and sustainability on accessibility still needs to be formally recognized and adequately incorporated into the planning process. In this sense, this thesis aimed to contribute to the progress of the urban mobility planning field by proposing a strategic assessment methodology that allows to characterize and diagnose accessibility problems related to urban mobility networks and to assess their evolution considering the impacts that proposed and/or implemented solutions may have on them. The methodology proposed relies on exploratory and confirmatory spatial analysis of accessibility and mobility indicators in order to properly assess, in different moments of the planning process, a set of four types of problems based on sufficientarianism and egalitarianism theories as well as on equity and sustainability principles. These problems refer to the unequal, inequitable, unsuitable and unsustainable distribution of accessibility and mobility on urban mobility networks. An illustrative application of the methodology for a simplified version of Lisbon’s Mobility Network was developed and its results allowed to demonstrate the adequacy of the methods proposed for the coherent assessment of the problems considered.

Publication details

Authors in the community:

Supervisors of this institution:

RENATES TID

101316437

Degree Name

Doutoramento em Sistemas de Transportes

Fields of Science and Technology (FOS)

civil-engineering - Civil engineering

Keywords

  • Estratégico
  • Avaliação
  • Acessibilidade
  • Mobilidade
  • Equidade
  • Sustentabilidade
  • Rede de Mobilidade
  • Problemas
  • Indicadores e Análise Espacial
  • Strategic
  • Assessment
  • Accessibility
  • Mobility
  • Equity
  • Sustainability
  • Mobility Network
  • Problems
  • Indicators and Spatial Analysis

Publication language (ISO code)

eng - English

Rights type:

Embargo lifted

Date available:

03/23/2017

Institution name

Instituto Superior Técnico