Master's Thesis

Concepção e dimensionamento de pavimentos em blocos

Paulo Roberto da Silva Morgado2008

Key information

Authors:

Paulo Roberto da Silva Morgado (Paulo Roberto da Silva Morgado)

Supervisors:

Luís Santos (Luís Santos); José Manuel Coelho das Neves (José Manuel Coelho das Neves)

Published in

11/12/2008

Abstract

Since the 1980’s, the industry of concrete block pavements – CBP – has been growing around the world, including in Portugal. This material was firstly used for architectural or landscape purposes. Nowadays, it is being a unique and extremely versatile material capable, to harmonize any type of pavement, including industrial and roads pavements, both esthetically and structurally. Precast concrete blocks for pavements – CB – appear in standard shapes and sizes, requiring high control in the manufacturing process. However, their application is quite simple, not demanding qualified labor. The purpose of this work is to design a CBP catalogue, as well as to demonstrate the technological evolution and the current knowledge on this kind of pavements. Non-destructive tests were made with the falling weight deflectometer in an experimental pavement in order to obtain mechanical properties of pavement layers and to validate the proposed catalog. Besides the experimental work, the main design methods were described and analyzed, and it was concluded that the structural behavior of the CBP is similar to flexible pavements, due to its interlock. This dissertation still discusses the stiffness that should be used in the surface course formed by the CB and the laying course. The international standard currently in use for the CB, EN 1338:2003, was also presented, as well as the CE marking of the CB’s. Desde a década de 1980, a indústria de pavimentos em blocos de betão – PBB – vem crescendo em grandes proporções em todo o mundo, inclusive em Portugal. O que era um tipo de material utilizado apenas em áreas que demandavam efeitos arquitectónicos ou paisagísticos, deu lugar a um material único e extremamente versátil para harmonizar qualquer tipo de pavimento, inclusive o industrial e o rodoviário, tanto esteticamente como estruturalmente. Os blocos de betão pré-fabricados para pavimentos – BB – pelas suas dimensões e qualidades padronizadas, bem como pela facilidade construtiva, cada vez mais serão encarados como uma solução de pavimentação adequada, não só do ponto de vista técnico mas também económico. Este trabalho tem como objectivo principal dimensionar um catálogo de PBB, bem como mostrar a evolução tecnológica e o estado do conhecimento sobre o assunto. Foram realizados ensaios não destrutivos com um deflectómetro de impacto num pavimento experimental, com o intuito de verificar o seu comportamento e validar o catálogo proposto. Além da parte experimental, também foram resumidos os principais métodos de dimensionamento existentes no mundo e daí concluiu-se que estes têm um comportamento estrutural semelhante aos pavimentos flexíveis, devido ao seu travamento. Analisa-se, ainda, os parâmetros de deformabilidade a atribuir à camada de desgaste constituída pelos BB e pela areia. Foi também abordada a norma internacional em vigor para os BB, a norma EN 1338:2003, assim como a marcação CE dos BB.

Publication details

Authors in the community:

Supervisors of this institution:

Degree Name

Mestrado em Engenharia Civil

Fields of Science and Technology (FOS)

civil-engineering - Civil engineering

Keywords

  • Infrastructure
  • Pavement
  • Concrete Blocks
  • Design
  • Infra-estruturas
  • Pavimentos
  • Blocos de Betão
  • Dimensionamento

Publication language (ISO code)

por - Portuguese

Rights type:

Embargo lifted

Date available:

09/22/2009

Institution name

Instituto Superior Técnico